Κυριακή της Ορθοδοξίας: Αναστήλωση των εικόνων και ένα αυτοκρατορικό έθιμο

Κυριακή της Ορθοδοξίας: Αναστήλωση των εικόνων και ένα αυτοκρατορικό έθιμο

Μία από τις σημαντικότερες γιορτές της Χριστιανοσύνης γιορτάζουμε σήμερα Κυριακή της Ορθοδοξίας, καθώς τιμούμε τη μέρα της αναστήλωσης των εικόνων μετά την εικονομαχία. Με την ονομασία Κυριακή της Ορθοδοξίας αναφέρεται από τους χρόνους της εικονομαχίας στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία η πρώτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η οποία πρωτοκαθιερώθηκε από τα μέσα του 9ου αιώνα.

Κατά τη διάρκεια της τιμούμε την αναστήλωση των εικόνων από την αυτοκράτειρα Θεοδώρα το 842, τον υιό της Μιχαήλ τον Γ’ και τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Μεθόδιο τον Ομολογητή. Γεγονός, που σηματοδότησε το τέλος της Εικονομαχίας (726-843), της πολιτικοθρησκευτικής διαμάχης που συντάραξε τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία και απείλησε τη συνοχή της.

 

Το αυτοκρατορικό έθιμο

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ανάμνηση εκείνου του θριάμβου της Ορθοδοξίας κάθε χρόνο επαναλαμβανόταν στην Κωνσταντινούπολη και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας τελετή για τον εορτασμό της αναστήλωσης των εικόνων. Συγκεκριμένα, ο κλήρος μαζί με τους μοναχούς που πρωτοστάτησαν στους αγώνες υπέρ των εικόνων τελούσαν «παννύχιον υμνολογίαν» στον Ιερό Ναό της Θεοτόκου των Βλαχερνών, στο τέλος της οποίας ακολουθούσε λαμπρή λιτανεία στη Μεγάλη Εκκλησία, όπου παρίστατο και ο Αυτοκράτορας.

 

Στην Ελλάδα, από Βασιλείας του Γεωργίου του Α’, καθιερώθηκε την Κυριακή της Ορθοδοξίας να προσέρχεται ο βασιλεύς στη Μητρόπολη Αθηνών και να απαγγέλλει το Σύμβολο της Πίστεως. Το αυτοκρατορικό αυτό έθιμο συνεχίστηκε και έφτασε μέχρι το Βασιλιά Κωνσταντίνο Β’, ενώ μετά τη μεταπολίτευση συνεχίζεται από τον εκάστοτε πρόεδρο της δημοκρατίας.

 

Μάλιστα, στο πλαίσιο των λατρευτικών εκδηλώσεων τελείται την ημέρα αυτή στον Καθεδρικό Ναό των Αθηνών Συνοδική Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος, ενώ πραγματοποιείται εντός του ναού λιτάνευση των εικόνων σε ανάμνηση του γεγονότος της αναστηλώσεως.

 

 

 

 

Εικονομαχία

Το 726 μ.Χ. ο αυτοκράτωρ Λέων ο Γ’ ο Ίσαυρος (717 – 741 μ.Χ.) αποφάσισε να επιφέρει στο κράτος ριζικές μεταρρυθμίσεις, μία από τις οποίες ήταν και η απαγόρευση προσκύνησης των ιερών εικόνων, καθώς πίστευε πως η χριστιανική πίστη παρεξέκλινε προς την ειδωλολατρία. Η αναταραχή, που ξέσπασε ήταν τεράστια. Η αυτοκρατορία χωρίστηκε σε δύο αντιμαχόμενες ομάδες, τους εικονομάχους και τους εικονολάτρες, ενώ ξεκίνησαν φοβερές διώξεις. Το 787 μ.Χ. συγκλήθηκε η Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία διατύπωσε με ακρίβεια την οφειλόμενη τιμή στις ιερές εικόνες.

Η εικόνα στην Ορθοδοξία δεν αποτελεί αντικείμενο λατρείας, αλλά λειτουργεί αποκλειστικά ως μέσον τιμής του εικονιζόμενου προσώπου. Συγκεκριμένα, η προσκύνηση της ιερής εικόνας του Χριστού και των άλλων ιερών προσώπων του Χριστιανισμού δεν είναι ειδωλολατρία, όπως κατηγορούνταν από τους εικονομάχους, διότι η τιμή δεν απευθύνεται στην ύλη, αλλά στο εικονιζόμενο πρόσωπο. Τελικά, το 843 η αυτοκράτειρα Θεοδώρα, που λειτουργούσε ως επίτροπος του ανήλικου γιου της Μιχαήλ του Γ΄, έθεσε τέρμα στην εικονομαχική έριδα.

 

 

 

Πηγή: orthodoxianewsagency.gr

  • Sale Άγιος Γεώργιος – Μεταξοτυπία σε Φυσικά Παλαιωμένο Ξύλο – Άγιο Όρος

    Άγιος Γεώργιος – Μεταξοτυπία σε Φυσικά Παλαιωμένο Ξύλο – Άγιο Όρος

    75,00 50,00 GIA322
    Προσθήκη στο καλάθι
  • Sale Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος – Μεταξοτυπία σε Φυσικά Παλαιωμένο Ξύλο – Άγιο Όρος

    Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος – Μεταξοτυπία σε Φυσικά Παλαιωμένο Ξύλο – Άγιο Όρος

    85,00 65,00 GIA310
    Προσθήκη στο καλάθι
  • Sale Δέηση – Μεταξοτυπία σε Φυσικά Παλαιωμένο Ξύλο – Άγιο Όρος

    Δέηση – Μεταξοτυπία σε Φυσικά Παλαιωμένο Ξύλο – Άγιο Όρος

    70,00 50,00 GIA324
    Προσθήκη στο καλάθι
  • Sale Παναγία Αμόλυντος – Μεταξοτυπία σε Φυσικά Παλαιωμένο Ξύλο – Άγιο Όρος

    Παναγία Αμόλυντος – Μεταξοτυπία σε Φυσικά Παλαιωμένο Ξύλο – Άγιο Όρος

    75,00 55,00 GIA327
    Προσθήκη στο καλάθι

Αφήστε μια απάντηση